Witaj na stronie startowej
Udane wakacje muszą być bezpieczne PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 17 czerwca 2019 12:03

11 czerwca uczniowie gorzowskich szkół oraz z Zespołu Szkół Elektrycznych wzięli udział  w VII Konferencji Młodzieży Wakacje bez zagrożeń. Uzależnieniom i przemocy – nie!! zorganizowanej  przez Prezes Fundacji „Czysta Woda” Grażynę Wojciechowską.

Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Miasta Gorzowa Wlkp., który oficjalnie rozpoczął tegoroczne spotkanie zorganizowane w gorzowskim Amfiteatrze.

Tematyka wykładów dotyczyła potencjalnych zagrożeń związanych z wolnym, wakacyjnym czasem. Zebrani uczniowie wysłuchali prelekcji specjalistów, którzy poruszyli m.in. następujące zagadnienia:

- najczęstsze urazy narządu ruchu podczas wakacji i ich przyczyny,

- narkotyki,dopalacze, alkohol, 

- przemoc i agresja w cyberprzestrzeni, 

Wyjątkowym gościem był  Krzysztof Rutkowski, który zwrócił uwagę na zagrożenia wynikające z działalności sekt. Ważnym punktem konferencji była nauka udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.

Ponadto na scenie Amfiteatru swoje talenty muzyczne i artystyczne zaprezentowali uczniowie gorzowskich szkół.

Za swoją wieloletnią działalność wolontariacką wyróżnieniu zostali uczniowie naszej szkoły - Paweł Wysoczański i Arkadiusz Nowak z klasy 3 TB.



 
Podbijamy Wodociągi... PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
piątek, 14 czerwca 2019 10:24

Dnia 10.06.19r. razem z klasą byliśmy na wycieczce w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim. Była ona podzielona na dwa etapy.

Pierwszym z nich była Stacja Uzdatniania Wody Siedlice, gdzie pracownik tłumaczył mi i reszcie mojej klasy w jak to się dzieje, że dobra woda dociera do odbiorców. Najpierw zobaczyliśmy filtry wody. Dzięki nim jest ona czysta i zdatna do picia. Cały proces polega na tym, że woda w zbiornikach w których jest piasek kwarcowy filtrowana jest przez czas około tygodnia. Jest to instalacja wewnętrzna, w której woda w każdym etapie jest sprawdzana nie tylko poprzez monitoring, ale także przez wszelkiego rodzaju czujniki i w zależności od zaistniałych w etapie filtracji lub pompowania wody pomyłek natychmiast podejmowane są odpowiednie działania, tak aby odbiorca otrzymywał ją w odpowiedniej jakości. Stacja ta, dba nie tylko o czystość ale i skład przesyłanej wody, odpowiedną ilość minerałów.

Kolejnym elementem, jaki zobaczyliśmy, były panele fotowoltaiczne. Pobierają one energię cieplną od Słońca, a w zamian oddają energię elektryczną. Część paneli połączona jest w sposób równoległy, a inna w sposób szeregowy, tak aby z całości uzyskać energię o odpowiednich parametrach. Dzięki takiemu rozwiązaniu panele nie tylko pokrywają zapotrzebowanie zakładu na energię elektryczną ale również pozwalają na wyprodukowanie nadwyżki.

Bezpośrednio po zwiedzaniu tego zakładu udaliśmy się do następnego, jakim jest Oczyszczalnia Ścieków stanowiąca drugi etap naszej podróży. Jej pracownik od razu zaskoczył nas ciekawymi informacjami oraz pokazał plan działania oczyszczalni. Do tej oczyszczalni dopływa średnio 18000 metrów sześciennych ścieków na dobę, które bezpośrednio po przyjściu przechodzą procesy fizyczne i mechaniczne, a sam proces amonifikacji zaczyna się już od spłukania wody w toalecie. Oczyszczanie w tym zakładzie jest grawitacyjne, tak samo jak odpływ ścieków. Tutaj również następuje proces filtracji, który trwa około 30 dni.

W zbiornikach w tej oczyszczalni produkowany jest biogaz z 65% zawartością metanu. Osad przefermentowany trafia na wirówki, a następnie dodawane jest do niego wapno, dzięki czemu osad wraca na pola rolnicze ze względu na swoje zastosowanie.

Cała wycieczka była bardzo interesująca. Razem z kolegami z klasy dowiedzieliśmy się jak działają różne procesy związane z wodą, o których przeciętny człowiek nie zdaje sobie sprawy jak wiele znaczą. Jestem pewien, że informacje, które nabyłem w tym czasie, pogłębiły moją wiedzę na temat zawodu jakim w przyszłości po ukończeniu szkoły zamierzam się zajmować i przełoży się to na korzyść dla mnie i innych uczniów szkoły odwiedzających te zakłady.


Tekst: Dominik Urbaniak 2TG

Zdjęcia: Daniel Gaczyński 2TG


Poprawiony: piątek, 14 czerwca 2019 10:27
 
Uczniowie z pomysłami i sukcesami!!! PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 03 czerwca 2019 08:00

Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem
Immanuel Kant

Z radością informujemy, że reprezentujący naszą szkołę: Jakub Pawłowski (2TB) i Paweł Wysoczański (3TB) wywalczyli tytuł finalisty XLV Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości – blok B - Wynalazczość. Obaj uczą się w klasach o profilu technik mechatronik.

Jednocześnie pragniemy nadmienić, że finaliści i laureaci Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczosci uzyskali zwolninie z etapu pisemnego egzaminu praktycznego oraz mogą ubiegać się o indeksy na wybrane wydziały (np. lekarski) renomowanych uczelni w Polsce poza procedurą rekrutacyjną.

Trzydniowe zmagania olimpijskie ogólnopolskiego finału XLV Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości trwały od 31 maja do 2 czerwca. W pierwszym i drugim dniu rywaliazcji (31 maja, 1 czerwca) odbywały się dwustopniowe eliminacje do ścisłego finału, mającego na celu wyłonienie 10 laureatów olimpiady oraz ustalenie klasyfikacji drużynowej. Pierwszym stopniem eliminacji był test składajacy się z 40 pytań wielokrotnego wyboru. Drugi stopień to zadania praktyczne sprawdzające umiejętność rozwiązywania problemów związanych z tematyką racjonalizacji, innowatorstwa, prawa własności przemysłowej.W ścisłym finale 10 laureatów odpowiadało na wylosowane pytania z zakresu wynalazczości, znaków towarowych i historii wynalazków.

Organizatorem Olimpiady był Polski Związek Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów przy współpracy Ministerstwa Edukacji i Urzędu Patentowego RP. Olimpiada miała charakter naukowo-techniczny. Jej celem było zainteresowanie młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych tematyką innowacji, nabycie praktycznych umiejętności związanych z dokonywaniem i zgłaszaniem projektów wynalazczych oraz aktywizacja twórczego myślenia.

Opiekunem merytorycznym naszych finalistów był mgr inż. Ryszard Miąsko.


Seredcznie gratulujemy osiągniecia!!!

Zuzanna Kuźmińska


 
Elektryk pszczołom na ratunek PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 23 maja 2019 06:58

„Jeśli wyginą pszczoły,

człowiekowi zostaną cztery lata istnienia.”

Cytat przypisywany Albertowi Einsteinowi


22 maja br. w Zespole Szkół Mechanicznych w Gorzowie Wlkp. odbyło się uroczyste podsumowanie XX edycji wojewódzkiego konkursu ekologicznego “Pszczelarstwo w Polsce”, na którym honorowy patronat sprawowała Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Polak.

Konkurs o zasięgu województwa lubuskiego przebiegał w dwóch etapach. Pierwszy – etap szkolny – wymagał rozwiązania testu. Natomiast drugi etap – etap wojewódzki, będący jednocześnie finałem konkursu, polegał na udzieleniu odpowiedzi na 20 pytań otwartych. Dotyczyły one biologii owadów, chorób pszczół, sprzętu pszczelarskiego, produktów pszczelich, roślin miododajnych oraz hodowli pszczół. Poziom etapu wojewódzkiego był bardzo wysoki i wyrównany.

Nasz uczeń Przemysław Matkowski z klasy 3 Ta – technik elektryk godnie reprezentował na tym konkursie Zespół Szkół Elektrycznych zdobywając III miejsce i uzyskując tytuł laureata.


Od końca lat dziewięćdziesiątych odnotowuje się spadek liczebność populacji pszczół, a średnia wieku pszczelarzy niepokojąco rośnie, dlatego w 2017 roku rozpoczęło ogólnopolską kampanię edukacyjną „Ratujmy pszczoły”, bo nasze życie zależy od ich istnienia.

Pszczołom zawdzięczamy coś więcej niż tylko miód: odgrywają one kluczową rolę w rolnictwie i produkcji żywność, ponieważ to one zapylają rośliny, które spożywamy. Co trzecia łyżka naszego pokarmu zależy od aktywności owadów zapylających. To pszczołom i dzikim owadom zapylającym zawdzięczamy warzywa takie jak pomidory czy cukinia, owoce takie jak jabłka, orzechy – na przykład migdały, czy zioła służące nam za przyprawy. Dotyczy to także olejów jadalnych – na przykład oleju rzepakowego. W samej Europie ponad 4000 odmian warzyw zależy od zapylania przez pszczoły i inne owady.

Śmierć pszczół to nasz problem. Bez nich świat będzie ubogi, pozbawiony kolorów i smaków. Niestety, jak mówią dane Greenpeace, w samych tylko Stanach Zjednoczonych co roku ginie średnio 1/3 pszczół, w Chinach są miejsca, gdzie pszczół w ogóle już nie ma. Ich pracę muszą wykonywać ludzie. W Europie nie jest lepiej. Co roku wymiera 20% populacji, a są także rejony, gdzie śmiertelność pszczół wynosi aż 50%.

Stąd też celem konkursu jest rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych, promowanie utalentowanych uczniów i najlepszych szkół, które uczą miłości do natury, ale przede wszystkim zachęcenie uczniów do zakładania pasiek.

Przemkowi serdecznie gratulujemy i życzymy wytrwałości w poszerzaniu wiedzy pszczelarskiej i prowadzeniu pasieki.

Zuzanna Kuźmińska

 
Aplikacja desktopowa w Java - Zegar PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 15 maja 2019 09:11


Przykład szkieletu aplikacji okienkowej napisanej w Java na zajęciach Tworzenia Aplikacji Internetowych, która ma symulować zegar analogowy.


Użyta klasa:
- awt



PS. Piotr Gos z 3TD pozuje na zdjęciu z zegarkiem :)


Poniżej kod programu:


Efekt końcowy - platforma dowolna ;)


Zapraszamy do śledzenia naszej strony, na której prezentujemy swoje prace.


Facebook: Skrypty PHP


Nauczyciel Przedmiotów Informatycznych

Poprawiony: czwartek, 16 maja 2019 10:58
 
«pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia»

Strona 8 z 151
Copyright © 2019 Zespół Szkół Elektrycznych Gorzów Wlkp.. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.